Griekenland

Kalimèra, Kreta!

We kiezen deze keer voor een minirondreis iets dichter bij huis. Na een vlotte vlucht van drie uur komen we aan op de luchthaven van Heraklion. Van de bewegwijzering buiten de luchthaven snappen we geen snars, het Griekse alfabet blijkt ook Chinees te zijn voor ons. Gelukkig zijn we op vakantie en mag alles maar hoeft niets. We toeren door de bergen met ons oog op Agios Nikolaos, onze eerste stop aan de kust van Kreta.

Daios Cove Luxury Resort & Villas

We worden hartelijk ontvangen in Daios Cove Luxury Resort & Villas en met een golfcart naar onze deluxe kamer met privézwembad gebracht. Het uitzicht op de baai van het hotel is fenomenaal. Het paradepaardje van Daios Cove is ongetwijfeld 'The Mansion', een imposante villa van maar liefst 600 m². Deze villa telt drie slaapkamers, een gigantische leefruimte en keuken; allen knap ingericht met designmeubelen. Er is zowel een binnen- als buitenzwembad, hammam en sauna.

’s Middags willen we graag de omgeving ontdekken en nemen de speedboot van het hotel.
Nikos, de kapitein, vaart ons in een mum van tijd naar Plaka; een tot nog toe weinig ontdekt, gezellig dorpje met uitzicht op het melaatseneiland Spinalonga. Giovanni ontvangt er ons in zijn typisch Griekse taverna van blauw en witte tinten. We genieten er van octopus in alle groottes en soorten, dolmadakia, tzatziki, hummus en zoete desserts. Aangezien de zee wat wild is geworden, nemen we een taxi en rijden via Elounda terug naar het hotel.

’s Avonds sluiten we de dag af met een heerlijke signature cocktail in Beach House, de bohémien bar aan het privéstrand, en dineren we in het Ocean Restaurant van het hotel.
Een lekker à la carte restaurant met zicht op zee, what else do you need?

Na het ontbijt in Daios Cove gaat onze trip verder richting Kritsa, een charmant bergdorpje. We hebben het geluk om er een lokaal loopevenement mee te maken: alle (groot)ouders staan enthousiast te supporteren voor hun kleine spruiten. Op de middag volgen we een kookworkshop bij een sympathieke Griekse dame. We leren er rijst met groentjes rollen in wijnbladeren, een lokale specialiteit genaamd dolmadakia. Ook een Grieks slaatje met verse tomaat en feta ontbreekt niet als voorgerecht, als hoofdgerecht gaan we voor kip met een groentenmix en als digestief krijgen we raki geserveerd. Een geslaagde culinaire kennismaking!

Domes of Elounda

In de late namiddag nemen we afscheid van Daios Cove en rijden we verder naar ons volgende verblijf. We overnachten de komende nacht in Domes of Elounda dat deel uitmaakt van de Autograph Collection Hotels van Marriott. Een prachtig hotel, gelegen op een heuvel en vooral geschikt voor families. Wij verblijven er in een 'luxury private residence' met privézwembad. Hierdoor kunnen we genieten in alle privacy. Het ontbijt wordt geserveerd in een apart voorzien restaurant, The Blend, voor mensen die in de villa’s logeren. 's Middags en ’s avonds is het restaurant op zijn beurt open voor alle gasten van het hotel. Domes of Elounda heeft verschillende à la carte- restaurants waaronder eentje die een combinatie aanbiedt van Japanse en Peruviaanse specialiteiten. Een plein waar in een later stadium foodtrucks zullen komen, is nog in aanbouw, alsook het amfitheater waar ’s avonds shows zullen plaatsvinden.

Abaton Island Resort & Spa

De volgende dag maken we op weg naar Heraklion een stop bij Abaton Island Resort & Spa, één van de nieuwste hotels in de regio rond Chersonissos. Chersonissos doet denken aan bars en luidruchtige tenten, maar dit hotel is netjes buiten het uitgaansgebied gelegen. De entree van het hotel is adembenemend, het uitzicht op de zee is prachtig. De kamers zijn verzorgd ingericht met als prominent stuk het bad centraal in de kamer. Buddha Bar, wereldwijd bekend, opende er deze maand zijn deuren aan het zwembad van dit hotel.

Grecotel Amirandes

De rit eindigt die dag in Grecotel Amirandes, een klassevol hotel op amper tien minuten rijden van Heraklion. Het hotel doet wat denken aan het labyrint van het paleis van Knossos. We krijgen een upgrade naar de presidentiële villa: reken op een privézwembad met zicht op zee en een tuin met een gezellige patio. In het Minotaur Restaurant worden we vervolgens getrakteerd op heerlijke, Italiaanse fine dining tussen authentieke keramische kunst van Picasso.

Uiteraard mag een bezoek aan een Griekse wijngaard niet ontbreken en dat staat op onze voorlaatste dag op onze planning. We rijden hiervoor het bergachtige binnenland van Kreta in. Nicky ontvangt ons in de wijnboerderij die werd opgericht door haar vader in 1997. We proeven er zo’n vijf verschillende soorten waaronder ook een natuurwijn en raki, een pittige lokale digestief.

Domes Noruz Chania

Na een prachtige rit, waarbij het dorre landschap verandert in een meer beboste omgeving, komen we na zo’n twee uur aan in Domes Noruz Chania (ook deel van de Autograph Collection Hotels), onze laatste stop op deze minirondreis. Domes Noruz is een hip adults only hotel in bohemian-stijl dat onmiddellijk aan zee is gelegen. De kamers werden mooi ingericht met op het terras een ligbad of jacuzzi. Chania ligt op een kwartiertje rijden, maar kan ook bereikt worden door een strandwandeling van een uur. Wij kiezen voor de auto om de stad nog een blitzbezoek te brengen.
Met momenten lijkt de stad voor ons wat op Zürich: de besneeuwde bergtoppen, het water, de gezellige straatjes. Een echte aanrader voor wie graag eens wat kuiert.

’s Avonds proberen we enkele gerechten in het Zeen à la carte-restaurant van het hotel. Een coupe champagne aan de Raw Bar van Moët & Chandon is daarna de perfecte afsluiter van een luxueuze shorttrip Griekenland. Helaas wacht de volgende dag, na een gezond ontbijt, ons vliegtuig richting het druilerige België.

Kreta is een heel erg veelzijdige vakantiebestemming. Zowel voor mensen die rust zoeken als voor mensen die een combinatie natuur-cultuur verkiezen. En zoals u las, met een mooie selectie hotels om uit te kiezen al naargelang uw smaak. Op amper drie uur vliegen van Brussel kan u van al deze pracht genieten. Allen daarheen!

Interesse in een reis naar Kreta? Ik help u graag verder!
Camille

Contacteer %s

In beeld

1_Camille_402_Abaton_Island_Resort_206_Daios_Cove_uitzicht_vanaf_kamer11_Kookworkshop22_Wijngaard_114_Domes_of_Elounda_zwembad16_Domes_of_Elounda_uitzicht_vanaf_juniorsuites_op_Spinalonga19_Abaton_Island_Resort_409_Kritsa_bergdorpje32_Domes_Noruz_upbeat_retreat_zwembadzicht05_Daios_Cove_privestrand17_Camille_227_Chania_528_Domes_Noruz_zwembad_123_Wijngaard_212_Kookworkshop_2_dolmadakia_maken30_Domes_Noruz_openbaar_strand25_Chania_333_Domes_Noruz_uitzicht_vanaf_sublime_loft_met_zicht_op_poolbar