Rajasthan (2/2): Jaipur - Delhi

Van stad naar stad … dat is de rode draad van mijn reis tot nu toe. Rantambore National Park is daar de welgekomen uitzondering op. Het nationale park ligt niet op de klassieke Rajasthan-route, maar een omweg is vaak de reis waard. Dat is voor Rantambore niks overdreven. Vanuit Rantambore trek ik daarna verder, richting Delhi.

Rantambore NP, op zoek naar tijgers

Ik neem mijn intrek in het luxekamp Sher Bagh: in een halve cirkel staan tien mooi aangeklede, ruime safaritenten opgesteld. Iets verderop zijn een zwembad, spa en 'firepit'. Uiteindelijk breng ik weinig tijd in de tent door: de dag is goedgevuld met safari’s. Ik drop snel mijn bagage op bed, het is tijd voor de namiddagsafari. Ik schuif meteen aan bij vier medekampgenoten voor een korte rit naar de ingang van het park.

De rit begint gezapig: enkele gazellen, krokodillen, een zeldzaam jachtluipaard en prachtige vogels geven al voldoening. En net als we denken dat de tijgers, dé inwoners van het park, vandaag niet op het programma staan, drijft onze chauffeur de pick-up tot het uiterste. Op aanwijzen van onze ranger staan we in geen tijd vlakbij een tijger, rustig zijn weg banend door het bos. Eerst nog op afstand, daarna alsmaar dichter tot we letterlijk oog in oog staan met een wilde tijger. Kippenvel, euforie en een gevoel van ontlading maken zich meester van ons gezelschap. De rit terug naar het hotel helpt ons bekomen van onze ‘lucky shot’. ’s Avonds bij het kampvuur komen hotelcrew en de hotelgasten naar goede gewoonte samen voor het aperitief en diner. Maar het is vooral een erg fijne manier om de vele indrukken van de dag te kunnen delen met elkaar.

De volgende morgen vroeg teken ik opnieuw in voor een safari. De kou is pittig en het vroeg opstaan begint te wegen, maar bij zonsopgang het park zien ontwaken is werkelijk fantastisch. En net als gisteren, op het moment dat we de hoop op tijgers opgeven na een uur of drie rondjes rijden door het park, klinkt positief nieuws uit de intercom. Onze chauffeur gebiedt ons goed vast te houden;. Dat is nog een understatement voor de 'bumpy ride' die ons vervolgens in sneltempo naar de waterplas brengt. Twee tijgers liggen er, toeschouwers of niet, rustig te zonnebaden op stenen langs de oever. Twee safari’s, twee keer tijgers; ik kan mijn geluk niet op. Rantambore, de omweg maakt de reis zei ik toch?

Agra, decor van de machtige Taj

Met een verrassend mooie tussenstop in Fatehpur Sikri, kortstondig de hoofdstad van het Mogolrijk, rijden we Agra binnen. Wie Agra zegt, denkt meteen aan de Taj Mahal. Het witmarmeren mausoleum staat in ieders geheugen gegrift en is hét postkaartje van India. En hoe herkenbaar en hoe voorspelbaar het ook is, de Taj overvalt me. In zijn grootsheid, in zijn perfectie, in zijn terechte heldenstatus. De bewolking en smog weerhielden me om vroeg op te staan en de Taj vòòr de grote drukte te ontdekken, maar zelfs met duizenden medebezoekers rondom mij kan ik alleen maar in bewondering staan voor het wereldwonder. Dat ik de Taj vanaf het terras van mijn hotelkamer in het Oberoi Amarvilas kan bewonderen, helpt om na te genieten en te verwerken.

's Avonds neem ik afscheid van mijn vaste chauffeur Bhupinder (zeg gerust Bhupi). De innemende, altijd goedlachse man was twee weken lang mijn kompaan en reisgenoot. We deelden ettelijke uren in de auto, op geen enkel moment kwam ik ook maar iets te kort. Hij voorzag alles nog voor ik er maar kon aan denken, altijd in stijl, altijd op de juiste manier, altijd met de grootst mogelijke, warme glimlach. Een betere kompaan had ik me niet kunnen wensen. Met enkele oorwurmen van Punjabi-songs, de belofte dat ik snel terugkom en een warme knuffel stap ik in het station van Agra de trein op voor het laatste traject van mijn reis. De Gaatiman Express is in het uitgebreide spoornet van India het enige traject voor hogesnelheidstreinen. Niets van het clichébeeld van overvolle en volgepakte treinen in India hier, maar een erg comfortabele en vlotte reis naar de hoofdstad van het land, mijn laatste etappe.

De chaos van Delhi

Mijn reis eindigt waar ze twee weken eerder begon: de chaos van Delhi. De Indische hoofdstad is één van de meest druk bevolkte steden ter wereld. Het resultaat is chaos, heel veel indrukken en nog meer prikkels. Daar heb ik twee weken naar opgebouwd, I guess … Maar zoals eerder gezegd: een goed gekozen en weloverwogen hotel biedt daar het goede tegengewicht in. Imperial Hotel is statig, zeer classy en een heerlijk rustig adres in de metropool Delhi.

Mijn laatste dagen bezoek ik de überhectische oude stad met gids per riksja, de Humayun Tumb, de Laxmitempel, Qutb Minar, de (keukens van de) Gurudwara Bangla Sahib-sikhtempel en de verrassend gezellige Lodhi Garden. En zeer moe, maar nog veel meer voldaan vlieg ik daarna terug naar huis.

Al na een paar dagen op Indische bodem was ik al vervolgplannen aan het maken … De bestemming is enorm de moeite waard, de mogelijkheden legio, de mensen hartverwarmend, de keuken een absolute opsteker. Een land dat even tijd nodig heeft om onder je vel te kruipen. Maar als dat lukt, dan blijft het er voor altijd zitten … Van zodra het kan, boek ik me een nieuw retourtje India; zoveel is zeker!

Interesse in een rondreis door India? Ik help u graag verder!
Sam

Contacteer %s

In beeld

Rantambore_game_drives_64Agra_Taj_Mahal_73Agra_Agra_Fort_7Agra_Oberoi_AmarvillasAgra_Taj_Mahal_49Agra_Taj_Mahal_85Abchaneri_stepwell_1Delhi_Old_Delhi_riksjatocht_6Agra_Taj_Mahal_81Delhi_Old_Delhi_riksjatocht_7Agra_Taj_Mahal_109Rantambore_Aman_i_Khas_1Fatehpur_Sikri_73On_the_road

Onze reisverhalen

Onderdompelen in het grootste spektakel ter wereld

India

Hidden land of happiness: een handleiding tot Bhutan

Bhutan

Sri Lanka na een bewogen periode