Reisverslag

Bali in geuren en kleuren

Bezocht door: Greet

Eén van de eerste dingen die me opvallen wanneer ik aankom in Denpassar is de heerlijke geur: het zalige aroma van de frangipani-bloem verwelkomt me op Bali. Het aankomstuur in de late namiddag is ideaal. Na een korte transfer naar mijn hotel heb ik nog even de tijd voor een wandeling op het strand vooraleer me door het rustgevende geluid van de Indische Oceaan in slaap te laten sussen.

Na een ontbijt met zicht op de eindeloze golven rijden we door de smalle, drukke straatjes van Seminyak naar de Pura Tanah Lot. Deze tempel aan de westkust van Bali ligt in zee, bovenop een rots en is -afhankelijk van het watertij- al dan niet te voet bereikbaar.  Verderop is een zilversmederij waar we ons juwelenkistje kunnen aanvullen. Op de weg terug naar het hotel laat de hoogste berg van het eiland, Mount Agung, zich al even zien.

De volgende dag bezoeken we Mas waar we kennis maken met enkele typische Balinese activiteiten. Onder de al hoogstaande zon gaan we de tuin in om verse groenten, pepertjes en kruiden zoals limoengras en munt te plukken. Deze combineren we in de cooking class met bumbu, een traditionele kruidenpasta, en tonijn en kip. Het wordt een maaltijd om duimen en vingers bij af te likken! Na de Balinese kooksessie wagen we ons aan een stukje woodcarving, maar het wordt al snel duidelijk dat we dit beter aan professionals overlaten.

De Balinezen zijn – in tegenstelling tot de bewoners van de andere Indonesische eilanden waar de meeste mensen moslim zijn - overwegend hindoeïstisch. We mogen een kijkje nemen in een typische compound met familietempel. Dit is het terrein van de sjamaan, die ons aan de hand van onze geboortedag een inkijk geeft in onze eigen persoonlijkheid. Ik blijk onbezorgd en instinctief te zijn en zou het in me hebben om sjamaan te worden. Daarvoor dien ik me wel toe te wijden aan meditatie. In mijn volgende leven misschien… We reizen verder naar Ubud waar we vandaag en morgen overnachten.

Na een heerlijke nacht rijden we via kleine wegen doorheen het dagelijkse leven op Bali. Er wordt gewerkt op de rijstvelden, kinderen spelen op straat en brommertjes met daarop volledige gezinnen schieten ons rakelings voorbij. Ons doel is de Kintamani-regio waar de heilige Mount Batur hoog uitrijst boven een prachtig meer. De hele streek is een paradijs voor wandelaars. Wie wat meer tijd heeft, kan deelnemen aan de nachtelijk beklimming van de vulkaan om er vanop de top van de zonsopgang te genieten, maar ook een soft trekking doorheen de met palmbomen afgelijnde rijstvelden van Tegalalang  is een prachtige ervaring. ’s Avonds bruist het centrum van Ubud van de energie: restaurantjes lopen vol, de winkeltjes blijven lang open en live bands spelen covers van bekende westerse nummers.

Onderweg naar Sidemen stoppen we in Sukahet SariCultural Village and Plantation. De omgeving is hier werkelijk adembenemend: prachtige, uitgestrekte rijstvelden met de bergen als achtergrond. Na wat verse kokosmelk mag ik zelf aan de slag. Schoenen uit, sarong aan en achter de os de modder in om de bodem effen te trekken met de ploeg. Na het werk wacht ons een typische rijsttafel als lunch. Eten op een plek als deze is niets minder dan heerlijk. En het is bovendien ook eerlijk: alle activiteiten hier worden georganiseerd door de lokale bevolking en geregeld vinden er educatieve programma’s plaats voor onder andere scholen. Deze nacht slapen we in Candidasa, vlakbij de haven waar we morgenvroeg de boot nemen.

’s Morgens varen we samen met vooral backpackers naar één van de eilandjes aan de westkust van Lombok, Gili Trawangan. We ruilen het wondermooie Balinese vulkaanlandschap voor een al even paradijselijke wereld. Het eiland met zijn parelwitte stranden is omgeven door azuurblauw water en het leven heeft er zijn eigen ritme. Er rijden geen auto’s. Zich verplaatsen gebeurt te voet, met de fiets of per cidomo, de traditionele paard en kar. Er heerst een drukte van jewelste aan het kleine haventje. De cidomo brengt ons naar ons hotel op het rustigere gedeelte van het eiland. Onderweg komen we langs talrijke gezellige bars en restaurantjes. De oranjerode zon zakt langzaam weg achter Bali’s Mount Agung en laat een prachtige schittering na op de teruggetrokken oceaan. Het is één van de mooiste zonsondergangen die ik ooit heb gezien.

De volgende dag varen we verder naar Lombok. We maken een bootstop op Gili Meno, een snorkel-hotspot en op Gili Air, het kleinste en rustigste van de drie eilandjes. De privéboot geeft ons de kans om heerlijk te genieten van de zon en de zee. Het noordelijke deel van Lombok is het mooiste en meest ontwikkelde deel, een ideale plek om lekker relax te eindigen na een rondreis op één of meer van de andere Indonesische eilanden. De stranden zijn hier mooi, makkelijk toegankelijk en de oceaan rustiger dan in Seminyak. Van hieruit kunnen zowel snorkel- als duikexcursies georganiseerd worden en ook diepzeevissen is mogelijk. Voor wie nog meer actie wil, behoort ook een trekking met overnachting naar de top van Mount Rinjani tot de mogelijkheden. Een uitdaging, maar daarna geniet je des te meer van het strand en de spafaciliteiten van één van de mooie resorts.

Bali en Lombok, het was een heel aangename kennismaking! Tot weerziens!

TERUG NAAR REISVERSLAGEN

Fotoboek

Nieuwsbrief

Wilt u als eerste op de hoogte zijn van promoties, nieuwe reizen en onweerstaanbare bestemmingen?

Schrijf u in op onze nieuwsbrief!